Borrar
'Namás nos sal l’orgullu asturianu con Fernando Alonso y David Villa'
CULTURA

'Namás nos sal l’orgullu asturianu con Fernando Alonso y David Villa'

Escrito en asturiano, Manzajú, acaba de publicarse. Este cómic creado, en clave de humor, por Ruma Barbero de Diego, fundador, integrante y letrista del popular grupo de folk Felpeyu, será presentado en el 48FICXixón

ANA ZAPICO

Domingo, 21 de noviembre 2010, 12:58

Necesitas ser suscriptor para acceder a esta funcionalidad.

Compartir

No para. Ruma Barbero de Diego, también dibujante, más conocido por ser el fundador, letrista e integrante del popular grupo de folk asturiano Felpeyu, acaba de publicar Manzajú, un híbrido a caballo entre el cómic y la novela gráfica, escrita en asturiano y que el próximo martes, 23 de noviembre, será presentado en el contexto de la 48 edición del Festival de Cine de Gijón.

Manzajú supone un repaso, en clave de humor, por la memoria y anecdotario del niño que Ruma fue y que no puede entenderse si no se hubiese desarrollado en Asturias. Según apunta, la lengua asturiana es una de las más valiosas señas de identidad y riqueza cultural de la región y sobrevive a su suerte, sin haber sido ni siquiera declarada co-oficial como medida de conservación al igual que disponen patrimonios culturales asturianos como el arte Prerrománico. Enamorado de su tierra, Ruma Barbero se siente muy poco optimista al respecto y ve difícil que algún día el asturiano consiga ser declarado oficial. Namás hai que ver como respira la nuestra clas política pa dase cuenta de que namás nos sal lorgullu asturianu con Fernando Alonso y con David Villa, tolo que cueste un pequeñu esfuerzu intelectual queda pa prau,señala Ruma Barbero.

-El cómic cada vez está llegando a mayor público, por definición minoritario, pero escrito ya en asturiano...¿no resulta un nicho de mercado reducido?

-La mio apuesta pol asturianu, ye una cuestión sentimental, adquirí el compromisu cola fala de los mios mayores hai bien daños col envís de trabayar pola conservación dun de los nuestros mayores bienes culturales. Dame pena y vergoña cuando della xente diz: -Toi a la escontra lasturianu. Nadie satreve a dicir: -Toi a la escontra del prerrománicu. Nos dos casos, esa persona ta quedando nevidencia. Lo cierto ye que prestaríame ver esti trabayu tamién publicáu en castellanu, la mio otra llingua.

-El asturiano es una lengua que comparada con otras declaradas oficiales en este Estado ( catalán, euskera, gallego...) sale mal parada. En su opinión ¿a qué se debe esta situación?

Tovía lañu pasáu, la UNESCO llamó-y latención al Gobiernu por tar dexándola morrer ensin facer tolo que ta nes sos manes. La UNESCO considera cada llingua que muerre como un perxuiciu pa tola humanidá. Hai xente que diz que lo del asturianu yel cuentu de cuatro pa sacar perres del estáu pero ¿sabes les perres destinaes al añu en publicaciones en llingua asturiana? Les mesmes que cuesta la cabalgata del día de reis nUviéu. Na mio modesta opinión, nun mabulta munchu gastu por ver publicaos los llibros de xente como Miguel Rojo, Xuan Bello o Berta Piñán y discos como los de Tuenda o Llan de Cubel.

-Apenas si se ha publicado Manzajú y ya ha sido premiado....

-En verdá, la obra ganól premiu 'Alfonso Iglesias de Cómic 2009' hai un añu y parte del premiu yera la so publicación. Va facese una presentación de Manzajú dientro la programación del festival de cine de Xixón, el martes 23, quespero tenga repercusión. Depués espero facer dalguna firma dexemplares en llibreríes, chigres etc. Esa parte llévala tamién la xente de política llingüística ya que ye parte del premiu, pero pue mercase en toles tiendes del ramu. Na mio opinión, el cómic dautor sigue subiendo en calidá y ta atopando sitiu en delles estayes inimaxinables hai tiempu, como son les autobiografíes ol cómic-reportaxe. En llingua asturiana, salvando la obra de Gaspar Meana, ye casi inesistente anguaño. Manzajú ye una historia autobiográfica na que voi cuntando la mio toma de conciencia y consciencia de nenu por medio de saltos temporales. La entruga del millón: ¿qué ye una novela gráfica? Formalmente, 'Manzajú' respuende a delles característiques de lo que llamen 'novela gráfica': formatu llibru, suxetivismu autobiográficu, flash backs, diferentes tiempos narrativos, destinada a un públicu maduru Hai un puntu que nun lu tengo tan claru, 'estensión', ¿un cómic de sesenta páxines ye una novela gráfica? Habrá que pregunta-y a dalgún críticu, que pa eso tan.

-¿Es el primer trabajo gráfico que ha realizado?

-El primer cómic que fice foi a los nueve años, dentós pacá fice munches histories Saqué cinco cómic-books trabayando col mio compañeru Son, col que tamién ganél concursu de cómic 'El Llapiceru'. Pela mio cuenta ganél primer concursu de cómic 'Comarca de la sidra' y trabayé nel selmanariu 'Les Noticies', 'LAnuariu de la música asturiana' y la revista 'Interferencias'. El cómic ye un xéneru lliterariu y gráficu a un tiempu, colo que permite una bayura de posibilidaes increyible.

-Músico, letrista, dibujante....¿Cuestión de talento polifacético?

-Los que nos dedicamos al arte somos xente inquieta y tocamos disciplines variaes, tengo collacios que son muncho meyores dibuxantes y músicos que yo.

-La revolución digital que estamos viviendo parece que pone en jaque los derechos de autor (musical, literario, gráfico) ¿La 'ciber piratería' podría acabar siendo una ventaja en cuanto a difusión en la red de los trabajos de los artistas?

-Munches persones, escúdense nos escesos del canon dixital (que ye verdá) y na pensión del presidente de la SGAE (que ye verdá) pa baxar producciones artístiques ensin pudor, val-yos pa llavar la conciencia, pero la realidá ye que les descargues illegales tan dándo-y a la llínia de flotación de munchos creadores que namás intenten vivir modestamente del so trabayu. Nel casu de la música que conozo bien, báxentel discu y depués van vete a un conciertu cola caxa de sidra de casa, acabando de pasu col recursu económicu de los quentamen el conciertu, la barra. Conclusión, cada vez hai menos conciertos, menos nueches folk y más músicos cambiando de trabayu.

Publicidad

Publicidad

Publicidad

Publicidad

Reporta un error en esta noticia

* Campos obligatorios